Samen met het innovatie team van Visio Onderwijs, kijken we vanuit VisioLab onder andere naar de mogelijkheden van spraaktechnologie in de klas.
Voice-assistenten worden gezien als een potentieel leermiddel voor kinderen. Het heeft als voordeel dat het stemgestuurd is. Dit biedt kinderen met een visuele beperking een interactieve en zelfstandige manier van leren aan. Wat leren leuker, maar vooral makkelijker en minder tijdrovend maakt.
Het (leren) gebruiken en toepassen van spraaktechnologie past naadloos bij het ontwikkelen van digitale geletterdheid door de leerlingen. Het is één van de 21e-eeuwse vaardigheden.
Met het onderzoek naar kansen voor voice bij Visio Onderwijs vanuit het project VoiceLab, sluiten we aan bij een aantal van de aspecten van digitale geletterdheid. Onder andere bij “computational thinking: Het vermogen om problemen op te lossen en processen te begrijpen op een gestructureerde en logische manier. Eigenlijk leren te denken zoals computers.
Pauline Maas en Ruben Brandsma zijn leerkrachten op de school in Grave en Amsterdam en geven lessen die de leerlingen digitaal vaardig maken.
Voor het primair onderwijs zijn veel programmeermaterialen beschikbaar die gebruikt kunnen worden in de les. Omdat deze materialen vaak een sterk visueel karakter hebben, is door onderzoekers van de Universiteit Leiden, in samenwerking met Koninklijke Visio, BartimeĢus en Hogeschool Saxion in het project Inclusief Programmeren onderzocht welke materialen toegankelijk zijn voor slechtziende en blinde leerlingen.
Pauline: “Tegenwoordig is het voor iedereen belangrijk digitale vaardigheden te ontwikkelen. Leren programmeren valt onder digitale geletterdheid”.
Er is een behoefte aan niet-visuele codeertools voor jonge leerlingen, die ook leuk en uitdagend zijn. Hoewel professionele programmeertalen juist op tekst gebaseerd zijn, zijn deze vaak op een te hoog niveau, waardoor het leerproces bemoeilijkt wordt.
Een aantal inzichten uit het onderzoek met betrekking tot programmeren:
Jesse Wienholts en Timon van Hasselt van VisioLab hebben tijdens een codeweek een gastles gegeven in de klas van Pauline op de Visio-school. Met als onderwerp: het zelf programmeren van een voice-app. In de les stond de tool Story Speaker centraal, een Google-experiment dat helaas niet verder doorontwikkeld is. Deze tool stelde leerlingen in staat om eigen voice-verhalen te creëren vanuit Google Docs en deze rechtstreeks uit te voeren op een Google Home.
Het enthousiasme van de voortgezet onderwijs leerlingen om op deze manier vanuit hun eigen tekst een avonturengame te maken was groot. De leerlingen maakten in twee uur tijd een zelfbedachte game waarbij zombies de school hadden overgenomen en de speler met spraakcommando’s moest kiezen of hij links of rechts ging om te ontsnappen.
De kracht van deze tool zat in de snelle resultaten. De leerlingen produceren de “scripts” op basis van het invoeren van Engelse tekst in een tekstverwerker en de spraakuitvoer was direct hoorbaar via de slimme speaker. Naast een leuke activiteit was er een positief bijeffect: de leerlingen leerden op een laagdrempelige manier om beter met hun schermlezer te werken.
“In scripttalen zoals deze, zijn inspringingen in de tekstregels essentieel. Om de code uit te voeren en secuur te kunnen werken, is het belangrijk dat de leerling zijn of haar schermlezer goed kan bedienen. We merkten in de praktijk dat leerlingen het daardoor leuker vonden om te leren hoe hun schermlezer werkt.”, aldus Timon. Naast games, is het ook mogelijk om met dit soort scripttalen meer acties te programmeren. Het sluit daarmee aan bij de bevindingen van de Leidse Universiteit om leerlingen een laag instapniveau aan te bieden maar wel de kans te geven om zich door te ontwikkelen in het programmeren.
Dit praktijkvoorbeeld inspireert om verder onderzoek te doen naar de mogelijkheden van het zelf maken van voice-apps door leerlingen. Om daarmee hun 21e-eeuwse vaardigheden te vergroten. Vanuit VoiceLab is gezocht naar alternatieve scripttalen voor Story Speaker. Uit die verkenning zijn twee interessante tools naar voren gekomen, Custom Conversations en EggScript. Met beide tools die draaien op OVOS, het open voice platform, is het mogelijk om op tekst gebaseerde scripts te maken. De scripttaal van de tools zijn toegankelijk voor beginners, maar bieden ook voldoende uitdaging voor gevorderde leerlingen. Ook kan het een opstap zijn naar het uiteindelijk programmeren van voice skills in de programmeertaal Python.
Samen met leerkrachten Pauline Maas en Ruben Brandsma van respectievelijk Visio Onderwijs Grave en Amsterdam gaan we onderzoeken wat de meerwaarde is van tekst gebaseerde scripttalen, om zelf voice-skills (applicaties) te laten maken door blinde en slechtziende leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs.
Samen met leerkracht Yannick Scholte, van de Visio school in Haren, onderzoeken we voor zijn leerlingen (met bijkomende beperkingen naast visuele beperkingen) wat de meerwaarde is van voice in de klas.
We zijn gestart met een groepsquiz om ideeën op te halen bij de leerlingen en te kijken wat we vanuit het project VoiceLab samen met hen kunnen realiseren.
Leerlingen gaven aan graag zelf een luisterboek te willen kunnen aanzetten met voice of bijvoorbeeld het rolgordijn omhoog te laten gaan.
Yannick: “Hoe tof is het dat je leerlingen die normaal afhankelijk zijn van hulp nu een stukje eigen regie kan geven?”.
Eén van de wensen van de leerlingen die uit het onderzoek van UX kids naar voren kwam [zie ander kader], was een “schoolmaatje-bot”, als hulpje tijdens de schooldag. Ook vanuit de leerlingen van meester Yannick, van de Visio school in Haren, kwam deze wens naar voren. Het bleek vrij eenvoudig om in Python een eerste versie van een spraakgestuurde overhoor-bot te maken, waarbij de leerkracht, begeleider of de leerling zelf de oefenwoordjes kan toevoegen via een online spreadsheet.
Je kan naar een website gaan, de woordjes invullen en de leerling krijgt die dan automatisch voorgeschoteld in willekeurige volgorde zodra die de voice-app start. De volgende stap is om dit eerste prototype in het “wild” te testen en op basis daarvan verbeteringen door te voeren. Bijvoorbeeld: wat kan er leuker aan? Geluiden als je het goed hebt? Meer motiverende opmerkingen tussendoor? Woorden/tafels die fout waren nog een keer herkansen?
Demovideo (2 minuten) van de werking van de 'overhoor' bot prototype
Online spreadsheet met de oefenwoordjes van de video
In 2021 heeft UXkids, in opdracht van Visio Onderwijs, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van en de behoefte aan spraakgestuurde toepassingen in de klas. UXkids is gespecialiseerd in user experience (UX) onderzoek voor en mét kinderen en jongeren. Zij concluderen dat de huidige (digitale) leermiddelen voor de doelgroep leerlingen lang niet altijd toegankelijk genoeg zijn. Leren kost daarom veel (meer) tijd en inspanning in vergelijking met ziende leerlingen. In de schoolomgeving wordt niet tot nauwelijks gebruik gemaakt van spraakgestuurde toepassingen. De leerlingen werken alleen met een screenreader, die de leerlingen begeleidt tijdens het werken op een computer, telefoon of tablet. Het aansturen en geven van commando’s aan een computer, telefoon en tablet komt vrijwel niet voor in de schoolomgeving.
Op basis van de bevindingen ziet UXkids de volgende kansen m.b.t. een spraakgestuurde toepassingen in het klaslokaal:
Uit de brainstorm met de leerlingen komen ideeën voor een spraakgestuurde toepassing; een (school)maatje die de leerlingen vergezelt gedurende de schooldag. Dit maatje zou kunnen worden ingezet op verschillende vlakken: